De ontwikkeling van de strenger wordende regelgeving van Youtube
De regelgeving rondom YouTube was tien jaar geleden heel anders dan die van nu. Elk jaar wordt deze regelgeving namelijk strenger en strenger, waardoor content creators en kijkers gelimiteerd worden op wat ze maken of wat ze te zien krijgen op hun YouTube startpagina (Zie hier: Youtube). Momenteel worden er zelfs vele regels opgelegd aan zogenaamde ‘influencers’ en ‘vloggers’, mensen die eigenlijk een carriere hebben gemaakt door het maken van content op YouTube. Wat zijn de huidige ontwikkelingen rondom de strenger wordende regelgeving van YouTube? Wat voor effecten heeft dit op content crators , kijkers en andere betrokkende partijen? Zie hier in dit blog.
Strengere regels voor reclame en abonnees op YouTube door vloggers
Meer Youtube abonnees krijgen was een eitje jaren geleden, toen de meeste mensen net starten met het regelmatig uploaden van content. Nu wordt het steeds lastiger om zomaar
Meer Youtube abonnees krijgen, omdat YouTube het snel heeft doorheeft wanneer een YouTube kanaal zijn abonnees illegaal koopt (Zie hier: BNNVARA). Meer Youtube abonnees krijgen is dus iets wat content creators niet zo makkelijk kunnen doen.
Naast de regelgeving rondom ‘fake followers’ wordt het nu ook lastiger voor content creators om reclame of sponsoring in te voeren in hun video’s. Een jaar geleden werd er een nieuwe Mediawet ingevoerd, wat gevolgen gehad voor reclame, sponsoring en productplaatsing in YouTube videos. Er kwam hiermee een verbod op sluikreclame en de vorm van reclame, sponsoring of productplaatsing moest op een manier gedaan worden waardoor het ‘herkenbaar’ moest zijn. Oftewel: YouTubers moesten duidelijker gaan aangeven wanneer een van hun video’s gesponsord waren of een bepaalde sectie toewijden aan het promoten van het product.
Strengere regels rondom het gebruiken van content
Per deze zomer geldde er ook nieuwe regels rondom het gebruiken van YouTube content. Deze auteursrechtrichtlijn houdt in dat YouTube voortaan toestemming moet hebben van de video-eigenaar voordat het de content mag vertonen. Als deze toestemming niet wordt gegeven, dan zal YouTube de uploads van content creators moet gaan filteren. Het op YouTube uploaden en delen van beelden wordt in principe dus lastiger dan voorheen.