Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Dit zijn activiteiten die de positie in zoekmachines verhogen. Het bestaat uit alle werkzaamheden die een website beter maken, om gevonden te worden door de zoekende doelgroep. Het doel van Search Engine Optimization is meerdere topposities in zoekresultaten. Meerdere goed rankende pagina’s leveren samen meer bezoekers per maand op. Als een pagina hoger rankt in Google ontvangt deze pagina veel meer bezoekers. Search Engine Optimization is een efficiënte en duurzame tactiek in online marketing.
Algoritme en kwaliteit
Een algoritme bepaalt de rankings in zoekmachines. Een algoritme bestaat uit een complexe set berekeningen. De beste pagina rankt niet automatisch het hoogste, er wordt gelet op de kans dat een pagina goed is. Hierbij wordt er naar tientallen tot wel honderden datapunten gekeken. Deze data punten hebben allemaal een grote of kleine relatie tot kwalitatief sterke pagina’s. Hoe beter de pagina, hoe meer kans op een hogere ranking in zoekmachines.
De doelgroep in kaart brengen
De kern van zoekmachine optimalisatie bestaat uit het in kaart brengen van de doelgroep. Er wordt hierbij gekeken naar de vragen, behoeften en problemen van de doelgroep en/of potentiële klanten. Je gaat hier dus op zoek naar de zoektermen en achterliggende vragen. Door deze in kaart te brengen kun je websites beter zichtbaar maken, omdat je precies weet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Dit zorgt er weer voor dat de doelgroep sneller op jouw pagina komt. Het is natuurlijk wel belangrijk om prettig leesbare teksten te schrijven en goede content te creëren voor je bezoekers. Dan zullen bezoekers ook vaker terugkomen.
Verschillende onderdelen van Search Enige Optimization
Search Engine Optimization bestaat niet uit één activiteit, zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen zoals content, technische optimalisatie en off-site SEO. Zonder content is zoekmachine optimalisatie namelijk helemaal niet mogelijk. Je hebt een webpagina met content nodig om gevonden te worden in zoekmachines. Belangrijk is om bij het maken van deze content rekening te houden met zoekmachine optimalisatie. Ook is het heel belangrijk dat de pagina technisch in orde is en goed werkt. Als de pagina technisch niet goed werkt kunnen de zoekmachinerobots ook niet bij de pagina. Zo worden bijvoorbeeld pagina’s die te langzaam laden slecht gevonden. Websites met het belangrijkste zoekwoord in de pagina titel worden vaak juist beter gevonden. Off-site SEO is zoekmachine optimalisatie buiten je webpagina, die je zichtbaarheid verhogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media. Likes en shares kunnen invloed hebben op je zoekmachine optimalisatie.